טיפול פסיכולוגי בפנימייה
הילדים המטופלים בפנימייה הינם בעלי רקע מורכב וסובלים ממצוקה רגשית קשה. במהלך הטיפול הפנימייתי מביעים הילדים את מצוקתם דרך תסמינים שונים כמו התפרצויות זעם ואלימות, נסיגה להתנהגות רגרסיבית המאפיינת גילאים מוקדמים יותר, פחדים שונים או הימנעות מיצירת קשר וקשיים באמון. אצל חלקם ניתן לראות קושי בהבנה חברתית ובמיומנויות בינאישיות או קשיים בחשיבה ובוויסות הרגשי. התכנית הטיפולית שלנו נועדה לסייע לילדים לפתח יכולות רגשיות כדי ללמוד כיצד ניתן להתמודד עם עוצמות רגשיות, לווסת את הרגש ואף לדעת ליהנות מחוויות רגשיות. המטפל הוא מושא להשלכות מעולמו הפנימי של הילד, כך מתאפשר לו לגעת בתכנים משמעותיים המשפיעים על האופן בו הילד חווה את העולם. הטיפול הפנימייתי מאפשר לנו לעזור לילדים לארגן את החשיבה שלהם, ולהיות במגע מיטיב עם דמויות קרובות כך שחווית הקשר יכולה להפוך עם הזמן להיות בטוחה יותר ועם תחושה של שליטה והבנה לגבי מערכות יחסים. התפתחות של יכולות וויסות וחשיבה והתנסות בקשרים מיטיבים ויציבים מסייעת גם לבנייה של הערכה עצמית ולהפחתה של החרדה.
הטיפול הפסיכותרפי והחשיבה הפסיכולוגית המערכתית הינם לב התוכנית הטיפולית. תפקידו של הפסיכותרפיסט במערכת מתבטא הן בפסיכותרפיה אינטנסיבית והן בהדרכה של הצוות ובתרומה לחשיבה המערכתית על הטיפול במרחב החיים. הפסיכותרפיה הפרטנית האינטנסיבית ארוכת הטווח היא בליבה של הפילוסופיה הטיפולית כולה ובזכותה שיעורי ההצלחה הגבוהים של "הרי ירושלים".
תכנית הטיפול הפסיכותרפי משלבת בתוכה שלושה היבטים:
1. טיפול במשחק:
המשחק הוא כלי התפתחותי ראשון במעלה. המשחק הוא השדה העיקרי שבאמצעותו הילד מתקשר, חווה את רגשותיו, או מביע את הקונפליקטים השונים בחייו. לרוב, ילדים יודעים גם להשתמש בשדה מילולי ואז התקשורת נעה בין "לשחק" לבין תקשורת מילולית ישירה עם המבוגר שמטפל בהם. אצל ילדים שחוו פגיעה התפתחותית מוקדמת יכולה להיות פגיעה משמעותית ביכולת לתקשר ולשחק. הצוות הפסיכולוגי במוסד מתמחה בעבודה הטיפולית בילדים אלה. בתוך חדר הטיפול המצויד בצעצועים ומשחקים שונים, יכול המטפל לפגוש את עולמו של הילד. הילד, מצדו, יכול לבטא באמצעות המשחק את חוויותיו השונות, את האופן בו הוא חווה את העולם, את התוקפנות והכעס, את אי השקט, את הצרכים המוקדמים והחסרים או את הכמיהה לרגעים של קרבה מיטיבה. באמצעות הטיפול במשחק בונה המטפל מרחב לשהייה ועיבוד הרגשות, מרחב בו נבנית מערכת יחסים תומכת ומיטיבה עם הילד אשר מנסה לספק את הטיפול הראשוני שאותו הילד לא הצליח "להשיג". הילד לומד לבטוח במבוגר הרוצה את קרבתו, להאמין בקשר, ליצור צורות של תקשורת, להכיר את עצמו, לסמוך על עצמו ולהתחיל בתהליך שיקום. אנחנו גאים להיות המוסד היחיד בארץ המספק פסיכותרפיה פרטנית אינטנסיבית ומקצועית (לפחות פעמיים בשבוע) לכל הילדים.
2. אבחון:
בשנים האחרונות גדל מספר הילדים המופנים ל"הרי ירושלים" ממוסדות פסיכיאטרים. הילדים מגיעים עם אבחנות מורכבות ועם הרבה סימני שאלה לגבי מצבם הנפשי, לגבי הפוטנציאל ההתפתחותי שלהם ולגבי השפעות של טראומות אפשריות על חייהם ועל מצבם. תכנון הטיפול תלוי ביכולת לאבחן ולהמשיג בצורה מדויקת יותר את מצבו של הילד. הפסיכולוגים במוסד עושים שימוש בכלי אבחון עדכניים, בתצפית ובראיונות ייחודיים, על מנת להבין בצורה מדויקת יותר את מצבם של הילדים ובכך לסייע גם לצוות הפנימייה במהלך הטיפול. הפסיכולוגים עוברים הכשרה ומתעדכנים בהשתלמויות הקשורות לתהליכי אבחון והערכה. האבחון גם נותן מדד לגבי התהליך שהילדים עוברים בבית הילדים, כאשר משווים בין האבחון וההערכה בתחילת הטיפול בכל ילד, לאלו שבסיומו.
3. הכשרת הצוות:
לפסיכולוגים ולעובדים הסוציאליים במוסד יש תפקיד משמעותי בהכשרה ובהדרכה של צוות הטיפול היומיומי. המורים והמדריכים מודרכים ע"י הצוות המקצועי של הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים באופן קבוע אחת לשבוע. הם משמשים גם חלק מהצוות הניהולי של כל קבוצה ובכך הם תורמים מהחשיבה המקצועית הייחודית שלהם לתכנון הטיפול הכוללני בילדים ולעבודת ההחזקה הרגשית הנעשית בקבוצה.
כחלק מהמעטפת הרב שכבתית בפנימייה, מקבל כל מטפל פסיכותרפיסט הדרכה אישית מפסיכולוג בכיר או מפסיכואנליטיקאי על עבודתו בפנימייה. הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים המנוסים יותר מדריכים גם את שאר צוות הפסיכותרפיסטים העובדים במוסד, כך שכל טיפול בילד יכול לקבל התייחסות גם בהדרכה האישית.